åk 8



KROPPENS PROPORTIONER

Vi tittar på bilder som visar hur olika bildskapare skapat bilder av kroppen genom historien. Vi lär oss också olika knep för att se och teckna av kroppens proportioner på ett så korrekt sätt som möjligt. 
Du ska få prova att teckna kroki (teckna av en modell), att teckna förkortningar, att teckna överskärningar, och hitta lodlinjen i kroppen. Du ska prova att använda syftning för att se linjens riktning, längd och mellanrumsformer.

Du ska sedan teckna av ett fotografi av en kropp i rörelse, t ex en sportbild eller dansbild som visar en kropp i rörelse. Du färglägger din teckning med färgpennor. Sedan fotograferar du din färdiga teckning och monterar (bildmontage) in kroppen i ett foto av en främmande miljö. Detta gör du digitalt med hjälp av appen Picsart på skolans ipad. Hur tolkar vi kroppens rörelse i den nya miljön? Hur förändras vår tolkningav kroppen? 
Du mejlar mig din färdiga bild till milla.friden@gmail.com

Planering
v2-3              Vi lär oss teckna kroki med olika verktyg. Vi lär oss olika bildbegrepp kopplade till uppgiften.
v4-10           Du tecknar av din sportbild/dansbild av en kropp i rörelse. Vi går igenom hur du skapar ett bildmontage i appen Picsart. Vi tittar på elevexempel och gör kopplingar till kunskapskraven. 
V11               Inlämning och utvärdering av uppgiften.